STEFz’nSpinsels #1: Het bereik in deze tijd

Artwork: MC STEF

Het bereiken van de jongeren en jongvolwassenen in deze tijd heeft alles te maken met: “Wat wil je vertellen? Hoe wil je het overbrengen?”. Moet het serieus zijn, of grappig, etc.? Welke boodschap wil je meegeven, maar vooral ook: welke manier van promotie wil je hiervoor gebruiken?

Uiteraard steekt daar met kop en schouders de (anti-)social media bovenuit. Dat is tegenwoordig dé plek die door de jongere generatie minimaal 6x per dag wordt gecheckt. Want stel je toch eens voor: je hebt een nieuwtje of iets dergelijks gemist wat door een van je ‘vrienden’ online gedeeld is!

Die angst staat inmiddels bekend onder de noemer FOMO, de afkorting van “Fear Of Missing Out”. Iedereen die een smartphone in bezit heeft, zal zich hier ook wel eens schuldig aan maken of hebben gemaakt. Zelf ben ik mij hier ook vaak genoeg bewust van en het voelt tegenstrijdig.

In de scene waarin ik mij begeef, gebeurt tegenwoordig alles online. Een paar online platforms zijn ook mijn beste promotiekanalen en indirect dus een potentiële bron van inkomsten. Dus hoe breng ik in dit geval politieke en gevoelige onderwerpen uit de samenleving over aan mijn jongere doelgroepen? Wat betekent het voor ze als het platform waar ze heen gaan voor hun ontspanning ineens politiek bevat?

Dat is een zeer moeilijke kwestie, zeker gezien de huidige situatie waarin we verkeren en de maatregelen die onze vrijheden beperken. Er zijn nog maar zo weinig ontspannende plekken om samen te komen vanwege alle beperkingen.

Ik stel mijzelf dan ook de vraag: “Lukt het mij nog om mijn eigen boodschap over te brengen naar mijn publiek en potentiële toekomstige luisteraars?” Op basis van de comments en privé berichten die ik krijg, groeit bij mij sterk het vermoeden dat er nog meer te bereiken is via andere methodes en kanalen.

Dat brengt mij hier, op Rijksvrijheid: dat ik deze column hier schrijf, komt omdat Willem, de oprichter, mij eerst via social media is tegengekomen. Na enkel maanden contact over mijn muziek, benaderde hij mij onlangs voor een rol als gastschrijver. Vanuit de gedachte we zo beiden via elkaars kanalen een netwerk en bereik te winnen hebben.

Dus de vruchten worden zeker wel afgeworpen, maar zal de jeugd straks in de toekomst hier ook zo mee omgaan? Lukt dat dan nog, met al die fact-check bedrijven, die inmiddels al ruim in de zak zitten van de poppenspelers met hun toereikende financiën?

In hoeverre zal dan de échte informatie nog naar voren blijven komen, ondanks alle onderdrukkende algoritmes in deze Informatie-Oorlog? We gaan het allemaal meemaken, maar één ding is zeker: het vrije tegengeluid en het bereik daarvan zal altijd blijven.

Blessings.