LinkedIn: Let’s Link Back Better

Nog geen week geleden, op zaterdagavond, kon ik plots mijn LinkedIn account niet meer in. Er zijn “restricties” op mijn account van toepassing. Dat komt, volgens LinkedIn, omdat ik met een (of meerdere) bijdrage of commentaar de gebruikersvoorwaarden en/of de richtlijnen van de community zou hebben overtreden.

Ik heb één maal eerder met dit bijltje gehakt en toen duurde de blokkade minder dan 48 uur. Van anderen heb ik echter begrepen dat het weken kan duren voordat een blokkade wordt opgeheven. Het kan ook fataal zijn en tot een permanente verbanning leiden. Op dit moment weet ik niet waar ik aan toe ben. Ik volg netjes het proces van ‘appeal’ dat bestaat uit diverse (semi-)geautomatiseerde stappen. Dat proces is relatief simpel, maar blinkt niet uit in transparantie. Geduld lijkt de schoonste zaak.

De regels van het spel

Het klinkt misschien vreemd, maar ik heb totaal geen moeite met het feit dat LinkedIn over kan gaan tot het uitschakelen van accounts van ‘leden’. Sterker nog: dat zou veel vaker mogen gebeuren. Er zijn nogal wat accounts van leden die, ongestraft, de grootst mogelijke onzin de wereld in mogen slingeren. LinkedIn is een commercieel platform en eigendom van een commerciële organisatie. Het platform is relatief duidelijk over de gebruiksvoorwaarden en richtlijnen waaraan de gebruikers zich moeten houden. De ‘regels van het spel’ worden nu eenmaal bepaald door de aanbieder van het platform en zijn zoals ze zijn. Als gebruiker zou ik daar niet snel over gaan zeuren want ik kies er immers vrijwillig zelf voor om als ‘speler’ deel te nemen aan ‘het spel’.

Wat ik wél lastig vind, is dat het vaak niet duidelijk is hoe er bepaald wordt of een bijdrage, artikel of commentaar in strijd zou zijn met de regels van het spel. Het moge duidelijk zijn dat het onbegonnen werk is om door goed getrainde mensen alle teksten te laten screenen en beoordelen en dus is het logisch dat dat voor een deel aan kunstmatige intelligentie wordt overgelaten. Net zoals het algoritmes zijn die bepalen wie welke post op welk moment te zien krijgt en wat niet, zal LinkedIn waarschijnlijk ook algoritmes inzetten om ‘foute’ posts en commentaren te vinden en te isoleren. Ik kan me voorstellen dat die algoritmes dan ook kijken naar hoe vaak een post, artikel of commentaar door andere gebruikers van het platform wordt gerapporteerd als ‘fout’.

Leest u dit graag? Rijksvrijheid.nl kan alleen bestaan dankzij úw donatie. Hartelijk dank.

Momenteel weet ik nog niet wat er gaat gebeuren en of mijn blokkade van tijdelijke aard zal zijn of permanent. Ik hoop van harte dat ik mag terugkeren, want na anderhalf jaar en vele honderden posts en meer dan 5.000 ‘volgers’ is het platform me dierbaar geworden. Echter, wat er ook gebeurt, deze blokkade is een duidelijk signaal en mag een waarschuwing zijn: de volgende ‘misstap’ ligt op de loer en zal wellicht fataal zijn. Wat is, in dat geval, het ‘Plan B’?

Let’s Link Back Better

De motivatie om dit platform Rijksvrijheid te starten, werd mede ingegeven door de wetenschap dat er een moment zou kunnen komen dat ik mij niet meer via bestaande commerciële kanalen zou kunnen uitspreken en verbinden. Dit platform biedt mij een aanvullende mogelijkheid om met u, de bezoeker en lezer te ‘linken’. Dat kan op dit moment het beste via de nieuwsbrief.

Dus, mijn oproep aan u, laten we slimmer zijn dan de regels van het spel en “Let’s link back better”: schrijf u nú in via de nieuwsbrief en zorg er op die manier voor dat u op de hoogte blijft van het laatste nieuws rondom Rijksvrijheid én dat u met mij in contact kunt blijven, ook als andere (commerciële) kanalen zouden komen te vervallen.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen rond Rijksvrijheid.nl. Schrijf u in voor de nieuwsbrief. Geen zorgen, de nieuwsbrief is laagfrequent en verschijnt ca. 3-5 keer per maand.

 

Ik ben vooralsnog realistisch optimistisch en reken erop dat ik van LinkedIn nog een (laatste) kans zal krijgen om als actief lid aan het medium te mogen bijdragen. De waarschuwing komt echter luid en duidelijk over en een gewaarschuwd mens telt voor twee. Om die reden overweeg ik nu welke alternatieve kanalen ik, naast de nieuwsbrief en Twitter, nog kan inzetten om met u verbonden te blijven. Wellicht moet ik Telegram in stelling brengen?

Wie het weet, mag het zeggen.